[논문] 포스트모더니즘적 요소를 응용한 작품제작 연구 - 박선신
2013-10-02 (수) 10:47 조회 : 2059
 
 
포스트모더니즘적 요소를 응용한 작품제작 연구 : 해체주의를 중심으로
 
 
 
홍익대학교 대학원 도예과
박선신
 
 
Unlike the pattern of the past generation, rather than pursuing a single idea or a system, post modernism inclusively accommodates and studies various phenomena and plays the role of accepting culture and art with a broader significance. In addition, it is a phenomenon that appears over a broad spectrum rather than being confined to any particular domain. For example, in post modernism, philosophical theories of Jacques Derrida (1930-2004) which of often referred to as Deconstructionism or Deconstructive theory are included as well as cultural theories of Yale School that applied deconstructionism in cultural studies. Also included are the social theories and theories of history of Michel Paul Foucaul (1926-1984). Post modernism that possesses such diverse characteristics began in the late 1950?s as an opposition to modernism. The term post modernism became a common term used by art critiques in the 1970?s and it was around this time artists with post modernistic tendencies appeared in the art of ceramics. At that time, pottery was lead by funk and super object artists, and style that completely broke away from pottery of abstract __EXPRESSION__ism became distinct. Following this period, with evolution of artists with various works in pottery, artists who correspond to the post global age of today are formed. Such pottery art can generally be categorize into pieces with cultural, political, and social themes, works in the form of installation, formative pieces, and pieces with emphasis on function. With interest in cultural and social events, they use complex media and multi-dimensional forms, and possess detailed and precise characteristics. They lead the modern pottery each with their own theme of various cultures and content. In this study, with such circumstance as the basis, the focus was placed on the project of this study through theories of post modernism and deconstructionism. In discussing it, the concept, history, and significance of post modernism is discussed with the artist of example, and following, in order to approach the project of this study with higher precision, concept, background, and characteristics of deconstructionism were evaluated.
First, in the introduction, through circumstances of time and beginning of post modernism, what methodology of explanation for the project of this study will be used was evaluated, and in the main body of the study, centering around the origin of post modernism that was introduced as a trend and became an inclusive phenomenon and on theories of ?Charles Jenckrs (1939 - ), its evolution by decades (1960 ? 0980?s) were evaluated, the purpose and characteristics of examples of deconstructionism studies were identified, and through examples of pottery artists and pure artists, the influence on the project of this study was examined. In the conclusion, post modernism and deconstructionism is collectively referenced, and their relationship with the project of this study was found.
 
 
  • 포스트모더니즘은 전대의 양식과 다르게 하나의 단일한 사상이나 체계를 좇는 것이 아닌 여러 현상들을 포괄적으로 수용하고 연구하며 더욱 넓은 의미에서 정치, 문화, 예술을 포용하는 역할을 담당하고 있다. 또한 이것은 어느 한 영역에 국한되어 나타나기 보다는 다양한 스펙트럼(spectrum)에 걸쳐 폭 넓게 나타나는 현상을 지칭한다. 예를 들어 포스트모더니즘에는 흔히 해체주의나 해체론으로 불리는 자크 데리다(Jarques Derrida, 1930~2004)의 철학 이론과 그것을 문학연구에 적용시킨 미국 예일 학파의 문학이론이 포함되는가 하면, 미셸 푸코(Michel Paul Foucault, 1926~1984)의 사회 이론과 역사이론 또한 포함된다.
    이렇게 다양한 성격을 가지고 있는 포스트모더니즘은 1950년대 후반부터 모더니즘에 대한 반기로 시작되었다. 그 후 1970년대에 들면서 미술 평론가들에게 흔한 용어로 사용되었으며, 이 시기에 이르러 도예계에서도 포스트모더니즘적 경향을 가진 작가군이 나온다. 이 당시의 도예계는 펑크도예와 수퍼오브제 작가들이 주가 되어 이끌어 갔으며, 추상표현주의 도예와는 완전히 결별한 양상이 두드러지게 나타난다. 이 후에 도예계는 다양한 작업을 하는 작가군들이 형성되며 현재의 포스트 글로벌시대와 동조하는 작가들이 형성된다. 그들은 문화, 정치 사회적 이슈를 주제로 하는 작품, 설치형태의 작품, 형상위주의 작품, 기능을 중시하는 작품 등으로 크게 나누어 생각할 수 있다. 이들은 문화와 사회적 사건 등에 관심을 가지고 복합매체와 다차원적 형태를 사용하며, 세부적이며 정밀한 성격을 가진다. 이들은 모두 각자 다양한 문화와 내용을 주제로 현대 도예를 이끌어가고 있다.
    이러한 상황을 바탕으로 본 논문에서는 포스트모더니즘과 해체주의의 이론을 통해 본인의 작업을 설명하는 것에 초점을 맞추었다. 이것을 논의하는 부분에 있어 포스트모더니즘의 개념과 역사, 의미를 사례작가와 아울러 알아보고, 그 후 본인의 작품론에 더욱더 세밀하게 접근하기 위해 해체주의의 개념과 배경, 특성을 알아보고자 하였다.
    우선 서론에서는 시대적상황과 포스트모더니즘의 발단계기를 통해 본인의 작품 설명이 어떠한 방법론을 가질 것인가를 살펴보고자 하였으며,
    본론에서는 한 시대의 사조로 등장하여 사회, 정치, 문화, 예술 전반에 걸쳐 포괄적인 현상이 된 포스트모더니즘의 발생과 찰스 젠크스(Charles Jenckrs, 1939~)의 이론을 중심으로 하여 연대별(1960년대~1980년대까지)전개를 알아보고 해체주의를 연구하는 목적과 그 사례의 특성을 회화작가 중심으로 규명하며, 도예계에서의 사례작가와 순수미술에서의 사례작가를 통해 본 연구자의 작업에 미친 영향을 알아보고자 한다.
    마지막 결론에서는 포스트모더니즘과 해체주의를 총괄적으로 언급하며 본인의 작업과의 상관관계를 알아볼 것이다.
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