[논문] 한국 현대도예 전시의 특성과 유형분석 연구 - 김진아
2013-10-02 (수) 10:52 조회 : 2344
 
 
한국 현대도예 전시의 특성과 유형분석 연구 : 1980년대 이후 열린 도예전시를 중심으로
Analysis study of category and character of the Korean Contemporary Ceramic Art exhibition :
concentrated on ceramic exhibition after 1980's
 
 
홍익대학교 미술대학원
예술기획전공 김진아
 
 
  • This thesis has been studied with viewpoint that some considerations remain to be explored, like the unsystematic classification of its style, its difficult concept establishment, and the poor unification of the terminology as well, although ceramic art is very diversely developed now.
    In chapter Ⅱ, the concept of Korean contemporary ceramic art is built on the basis on three different kinds of ceramic art. One is the American modern ceramic art which is founded on the abstract __EXPRESSION__ism. Another is the Japanese modern ceramic art standing for the object ceramic art. Lastly is the Korean traditional ceramic art which got through some historical restrictions such as Japan Rule and The Korean War.
    The assortment of the ceramic works, which have been produced in Korea since 1950, is also made on the basis of both the established concept of the Korean contemporary ceramic art and some styles classified by some theorists and professors at home and overseas.
    In addition, through an examination of some previously made studies, the background and development process of the contemporary ceramic art are outlined. They can function as some evidence of the exhibition types and trend of the art which are dealt in chapter Ⅲ, Ⅳ.
    In chapter Ⅲ, according to the central hosting body, the thesis classifies the exhibitions of the contemporary ceramic arts(1980 to 2003) into several categories, such as, solo exhibition, small group exhibition, special exhibition, competition, graduated exhibition, thesis exhibition, etc. Then the changes of each category which have been made for the period of 24 years are statistically examined.
    In chapter Ⅳ, the exhibited ceramic works are categorized into twelve types on the standard of the forms, the techniques, and the production purpose. Model works of each type are also presented.
    In chapter Ⅴ, the exhibition types and the trend of the exhibited works, respectively described in chapter Ⅲ, Ⅳ, are collectively analyzed. The changes of the contemporary ceramic exhibition, which is shown by some statistics and graphs such as the increase and decrease of each exhibition types, the trend of the exhibited works, and social phenomena affecting the exhibitions, are confirmed and the factors influencing those changes are also grasped.
    Lastly, this thesis conclusively draws the characteristics of Korean contemporary ceramic exhibition for the 23 years from the results of the classification and analysis made in the previous chapters.
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  • 본 논문은 오늘날 매우 다양하게 전개되고 있는 도자예술이 아직 구체적으로 양식에 대한 명확한 분류나 개념설정, 그에 따르는 용어 등이 통일되어 있지 않다는 데에 착안하여 연구되었다.
    본문 Ⅱ장에서는 추상표현주의를 바탕으로 하는 미국의 현대도예와 전위 도예를 표방하는 일본 현대도예, 그리고 일제강점기와 한국전쟁 같은 역사적 질곡과 함께 전통도예를 기반으로 하고 있는 한국 현대도예의 개념과 국내외 이론가 및 교수들이 분류한 양식에 근거하여 1950년 이후 제작된 현대 도예 작품들을 총 8개의 양식으로 분류하였다.
    또한 선행연구 된 문헌들을 중심으로 한국 현대도예가 발생하게 된 배경 과 발전과정을 개략적으로 정리함으로써 Ⅲ, Ⅳ장에서 연구할 한국 현대도예 전시유형과 작품경향의 근거를 마련하였다.
    Ⅲ장에서는 1980년부터 2003년까지 24년 간 한국에서 개최된 현대도예 전시를 개최주체에 따라 개인전, 소그룹전, 단체전, 기획전, 공모전, 졸업작품전, 석사학위청구전으로 분류하여 시간의 추이에 따른 변화를 통계적으로 고찰하였고, Ⅳ장에서는 전시에 출품된 작품들을 형태와 기법, 제작목적 등을 기준으로 하여 총 12개의 분류양식을 설정하고 각 양식의 대표작들을 예시하였다.
    Ⅴ장에서는 Ⅲ, Ⅳ장에서 파악한 전시유형과 작품경향을 통합적으로 분석하였다. 각 유형별 전시의 증감, 작품경향의 변화, 사회현상이 도예전시에 미치는 영향 등 각종 통계와 그래프에 나타난 현대도예 전시의 변화를 확인하고 요인을 파악하는 것에 중점을 두었다.
    마지막 결론에서는 종합적으로 분류, 분석한 결과들을 토대로 시간적 추이에 따른 한국 현대도예전시의 특징을 도출하였다.
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