[논문] 원시문양을 이용한 도자조형 연구 - 김일완
2013-10-02 (수) 10:58 조회 : 2355
 
 
원시문양을 이용한 도자조형 연구
study of ceramics design by primitive patterns
 
홍익대학교 대학원
도예과 김일완
 
 
  • In the human history of civilization, patterns have directly or indirectly influenced the development in great deal. Patterns are not only to used for communication but also the beginning of all forms of figurative art; fine art, sculpture, craft, caligraphy, and etc.
    The purpose of this thesis is to find the figurative feasibility of ceramics by incorporating such primitive patterns into mechanical shapes which can symbolize modern industrial society. In order to discuss about the art pieces with primitive patterns, the study has been focused on the definition, origination, and heritage of the patterns, especially on symbolic and decorative functions which have been applied to some pieces of art works.
    Brief abstract of the thesis is as followed;
    In the first chapter, by studying the concept, background and origination of patterns, and symbolical and decorative functions of those, the historical and figurative distinct features and their meanings were analyzed including the types and characteristics of primitive patterns in Cuba textiles, and African accessories and masks which are the major subjects of this work,
    The chapter 2 demonstrates how to mold and color the art pieces manifesting various subjects found in primitive patterns researched in the chapter 1 and it also talks about the plasticity.
    In the third chapter, the background and the meaning of making such art works are recognized and each shape, color and meaning of the pieces are described with the photos.
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  • 인류문화발달의 역사를 더듬어 볼 때 문양은 인류문화의 발전에 직접 또는 간접으로 지대한 공헌을 해왔다. 문양은 의사를 전달하는 언어인 동시에 문자로서의 역할도 하였으며 인류가 그 동안 이루어 놓은 회화, 조각, 공예, 서예 등 모든 조형 미술의 원천이 되었기 때문이다.
    본 논문은 이러한 원시문양을 현대 산업사회의 상징이라 할 수 있는 기계적(機械的) 형태에 도입시킴으로써 도자 조형의 또 다른 조형적 가능성을 발견하는데 목적을 두고 있다. 따라서 원시문양을 활용한 작품을 논하기 위하여 문양의 정의와 발생 및 기원 등에 대해 고찰하였으며, 특히 작품에 적용되는 원시문양의 상징성 및 장식성에 대해 기술하였다.

    본론의 내용을 요약해 보면,
    1장에서는 문양의 개념과 발생배경 및 문양의 상징성과 장식성 등의 조사를 통해 문양의 역사와 조형적 특징 그리고 의미에 대해 고찰하였다.
    또한 작업의 주소재가 된 중앙아메리카의 쿠바 직물과 아프리카의 신체 장식, 가면에서 나타나는 원시문양의 종류 및 특성 등을 서술하였다.
    2장에서는 1장의 연구내용을 바탕으로 원시문양 안에서 발견된 다양한 조형적 요소를 소재로 하여 제작한 작품의 성형 방법과 채색 및 소성에 대해 서술하였다.
    3장에서는 작품의 제작 배경과 의미를 전달하고, 각각의 형태 및 색의 의미를 작품 사진과 함께 설명하였다.

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